Ring Oss: 47 920 820 | E-post: dyrlegevakten@gmail.com | Kart |

Vaksiner og ormekur

Hunder og katter er i konstant fare for å komme i kontakt med smittsome sykdommer. Noen av disse sykdommene er meget farlige og kan til og med føre til død.

På klinikken vaksinerer vi hunder og katter for at de skal få en immunitet mot disse sykdommene, og unngå å bli syke.

Hunder blir vaksinert fra de er ca 10-12 uker gamle med 1 vaksine, dersom det er høy smitterissiko og moren ikke er vaksinert kan valpene vaksineres tidligere (tidligst 6 uker gamle), men da må de få en revaksinasjon når de er over 10 uker gamle. (Dersom hunden får sin første vaksine før den er 10 uker gammel, bør den revaksineres 2-4 uker derpå, da morens antistoffer i denne unge alderen kan påvirke effekten av vaksinen.) Noen oppdrettere gir valpene en vaksine mot Parvovirus når de er 6-8 uker gamle. Da er det viktig at den nye eigeren får valpen vaksinert igjen hos veterinæren med den fulle vaksinen, da parvo bare er én av sykdommene som kan ramme hunden, og valpen da ikke er fullvaksinert.

Hunder vaksinerest mot: Valpesyke, Smittsom leverbetennelse, Parvodiare, Parainfluenza

Kattunger vaksineres ved 12 og 16 ukers alder. De må ha 2 vaksiner med 3-4 ukers mellomrom for å stimmulere immunsystemet. Kattunger vaksineres mot: Kattepest, Katteinfluenza, Katteleukemi, og noen: Chlamydia

Etter grunnvaksineringen som hvalp/kattunge, må dyret revaksinerest 1 gang årlig. Dette er også en fin måte å få en full helsesjekk på dyret og se om alt er som det skal.

Valper og kattunger skal også ha ormekur regelmessig, da det ikke er uvanlig at de har blitt smittet av innvolsorm fra moren, eller senere blir smittet i møte med andre valper. Ormekur virker ikke preventativt, det dreper den ormen som er der.

Hunder: Valper skal behandles fra de er 2 uker gamle og deretter med 2 ukers mellomrom til de er 8 uker mot spolorm. Valpemor skal behandles samtidig med hvalpene fra de er 4 uker gamle. Deretter behandles valpene ved 12 uker og 6mndr.

Katter: Voksne utekatter som jakter bør regelmessig behandles mot spolorm og bendelorm 2-4 ganger årlig. Kattunger skal også rutinemessig behandles. Dersom moren er utekatt skal kattungene behandles mot spolorm når de er 3 uker gamle, og dette repeteres når de avvennes melken. Deretter behandles de igjen når de er 12 uker og 6 mndr.

Hund Vaksiner , Konsultasjon

Katt Vaksiner , Konsultasjon